موبایلآموزش

حافظه سیستم در گوشی سامسونگ چیست

حافظه و فضای ذخیره سازی در گوشی‌های موبایل، امروز از مهم‌‌‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌آیند که انواع و روش‌های مختلفی را برای تامین آن ارائه می‌کنند. به طور معمول این حافظه سیستم در گوشی‌ها به سرعت با مواردی مثل فیلم‌ها، عکس‌ها، برنامه و بازی‌ها و یا فایل‌های موسیقی پر می‌شوند که با پیشرفت هر چه بیشتر و توسعه آن‌ها، میزان فضای اشغالیشان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در مواردی نیز ممکن است با پیغام پر شدن حافظه در گوشی سامسونگ یا سایر مدل‌ها مواجه شوید که بسیار آزاردهنده خواهد بود. در این شرایط احتیاج به خالی کردن سیستم دارید اما برای این کار نیاز است تا بدانید، حافظه سیستم در گوشی سامسونگ چیست.

2 16

حافظه گوشی‌ها نقش مهم در زندگی افراد برای کارهای گوناگون دارند؛ چرا که هر روزه حجم محتوا‌ها و فایل های استفاده‌کنندگان از گوشی در حال افزایش بوده و نیاز به حافظه‌های هر چه بیشتر و بزرگ‌تر به راحتی حس می‌شود. از طرفی دیگر با توجه به استفاده گسترده از گوشی‌های سامسونگ در داخل کشور، لازم است ابتدا با مسئله حافظه سیستم در گوشی سامسونگ چیست آشنا شویم و سپس به اشاره چند راهکار برای استفاده بهتر از آن بپردازیم.

آشنایی با موضوع حافظه سیستم در گوشی سامسونگ چیست

در گوشی‌ها، حافظه معمولاً به چندین تراشه تقسیم می‌شود که هرکدام ممکن است پارتیشن ‌بندی شده و برای مقاصد مختلفی مانند ذخیره ‌سازی اپلیکیشن‌ها، حافظه کش، فایل‌های سیستمی و غیره از آن‌ها استفاده کنند. در بعضی گوشی‌ها از ترکیب چند رامی، که یک تراشه با حجم کم‌تر اما سرعت بیشتر برای ذخیره ‌سازی فایل‌های سیستمی است به کار رود. تراشه‌های دیگر حافظه، حجم بیشتری دارند و معمولاً برای ذخیره‌ سازی اپلیکیشن‌ها استفاده خواهند شد. در سال‌های اخیر، توسعه و بهبود عملکرد در انواع حافظه‌ها در دستگاه‌های هوشمند دیده شده است.

شاید بدانید که حافظه‌های سیستم را به دو صورت کلی دسته بندی می‌کنند:

حافظه داخلی:

حافظه داخلی گوشی، فضایی است که برنامه‌ها، فایل‌ها، عکس‌ها و سایر اطلاعات در آن ذخیره می‌شوند. این حافظه به عنوان مکان اصلی ذخیره و اجرای برنامه‌ها در گوشی عمل می‌کند که خود نیز به دو بخش تقسیم بندی خواهد شد: حافظه داخلی برای برنامه‌ها و حافظه داخلی برای داده‌ها. برخی از گوشی‌ها این دو بخش را تفکیک می‌کنند و به کاربر امکان می‌دهند تا بخشی از حافظه را برای ذخیره فایل‌ها و داده‌های خود اختصاص دهند. این حافظه داخلی در انواع متغیری از 16 گیگ تا چند صد گیگ به بالا در دسترسی است.

3 16

حافظه خارجی:

حافظه خارجی، معمولاً به صورت کارت حافظه (مانند MicroSD) در گوشی‌ها قابل اضافه کردن است. این حافظه امکان ذخیره سازی بیشتری از فایل‌ها و داده‌ها را فراهم می‌کند. با استفاده از کارت حافظه، فیلم‌ها، موزیک، عکس‌ها و سایر فایل‌های کاربران به صورت جداگانه از حافظه داخلی گوشی ذخیره می‌شود. اندازه حافظه خارجی که در یک گوشی قابل اتصال است، متغیر بوده و بسته به مدل گوشی می‌تواند تا چند ترابایت و به میزان دلخواه آن را تغییر داد. هر دو نوع حافظه مهم هستند و از آن‌ها برای ذخیره و دسترسی به اطلاعات در گوشی استفاده می‌شود.

راهکار‌های مختلف برای مشکل پر شدن حافظه سیستم در گوشی سامسونگ چیست؟

از آنجایی که با مورد حافظه سیستم در گوشی سامسونگ چیست آشنایی بیشتری پیدا کردیم، امکان خالی کردن آن‌ها در صورت لزوم و برای رسیدن به عملکردی بهتر و روان‌‌‌تر، ضرروری است. انواع راهکارها برای خالی شدن حافظه سیستم به شرح زیر خواهد بود:

جستجو در میان فایل‌ها برحسب حجم و حذف و یا انتقال پر حجم‌‌‌ترین آن‌ها در صورت امکان: در موارد زیادی افراد در گوشی‌های سامسونگ خود، فایل‌های پر حجمی را ذخیره می‌کنند که از آن اطلاعی ندارند. با جستجوی این فایل‌ها و و حذف موارد بدون کاربرد یا انتقال آن به ‌هارد یا کامپیوتر می‌توانید از پر شدن فضای ذخیره‌سازی جلوگیری کنید.

6 13

انتقال فایل‌ها به فضای ذخیره سازی جانبی: برخی از گوشی‌های سامسونگ قابلیت پشتیبانی از فضای ذخیره سازی جانبی و SD کارت را دارا هستند. با رفتن به بخش Settings > Storage and USB > Tap the name of the card امکان انتقال فایل و داده‌ها برای شما در هر زمانی که بخواهید، فراهم می‌شود.

پاک کردن کش (حافظه پنهان سیستم): هر برنامه‌ای علاوه بر حجم اولیه خود برنامه، پس از مدتی استفاده، فضای اضافی دیگری را اشغال می‌کند که به آن حافظه پنهان می‌گویند. پاک کردن این حجم در آزاد سازی حافظه سیستم گوشی شما کمک شایانی می‌کند. برای این کار از بخش تنظیمات به Apps & notifications بروید و صفحه را روی all یا all apps تنظیم کنید. با شناسایی پر حجم‌‌‌ترین برنامه‌ها، می‌توانید با وارد شدن به آن‌ها به بخش Storage رفته تا با زدن clear cache حافظه پنهان برنامه پاک شود.

فعال سازی فضای ابری و انتقال داده‌ها از طریق آن برای افزایش فضای خالی: یک راهکار امن و مطمئن برای جلوگیری کردن از بین رفتن داده‌ها و اطلاعات مهم شما، فضای ابری است. از انواع این موارد برای ایجاد فضایی نامحدود می‌توان به Dropbox ،One Drive ،Google Drive ،MEGA  و Google Photos و غیره اشاره کرد.

5 15

حذف برنامه‌های بی کاربرد در گوشی: اگر در گوشی شما برنامه‌‌ای وجود دارد که پیش‌‌‌تر از آن استفاده می‌کردید اما دیگر به آن نیازی ندارید، بهتر است آن را پاک کنید.

نصب برنامه‌های پاکسازی کننده: فایل‌های ناخواسته و غیر ضروری می‌توانند عامل دیگری برای پر شدن حافظه سیستم معرفی شوند که در مواردی یافتن آن‌ها به راحتی ممکن نیست. حذف این فایل‌ها با استفاده از برنامه‌های مخصوص برای پاکسازی و مدیریت حافظه مثل mobileGO، CleanMaster و غیره ممکن می‌شود.

بازگشت به تنظیمات کارخانه با ریست فکتوری برای آزاد سازی فضا: اگر با بررسی و انجام تمام کارهای فوق، همچنان با مشکل آزاد کردن فضا سیستم مواجه هستید، این مسئله ممکن است به دلیل بالا رفتن عمر گوشی باشد. اگر با ایجاد فضای ذخیره اضافی مشکل حل نشد و دلیل دیگری برای پر شدن گوشی یافت نکرده‌اید، بهتر است دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازگشت دهید تا مشکل برطرف شود.

سخن پایانی

با توجه به افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند در کارهای مختلف و بالا رفتن حجم انواع فایل‌ها، اهمیت فضای حافظه سیستم در گوشی‌های بیش از پیش شده است. از طرفی با توجه به خریداری گسترده گوشی‌های سامسونگ در میان مردم، آشنایی با این مسئله که حافظه سیستم در گوشی سامسونگ چیست به شما در زمان پاکسازی فضای ذخیره سازی کمک زیادی می‌کند. در این مطلب انواع حافظه‌ها در سیستم گوشی موبایل را بیان کردیم و در کنار آن چند راهکار مهم برای آزاد کردن فضای ذخیره سازی را مثال زدیم تا عملکرد سریع و روان‌‌‌تری را در گوشی به وجود آورید.

سوالات متداول

آشنایی با این مسئله که حافظه سیستم در گوشی سامسونگ چیست، چه اهمیتی دارد؟

با توجه به استفاده عده گسترده‌‌ای از مردم از گوشی‌های سامسونگ و پر شدن فضای ذخیره سازی آن‌ها؛ به دلیل بالا بودن حجم فایل‌ها، بهتر است با حافظه سیستم آشنایی پیدا کنیم تا در مواقع لزوم، بتوان آن را پاکسازی کرد.

حافظه‌های سیستم را به چند دسته تقسیم می‌کنند؟

انواع حافظه سیستم به دو دسته حافظه داخلی (شامل حافظه برای برنامه‌ها و داده‌ها) و حافظه خارجی تقسیم می‌شوند.

چند نمونه از فضاهای ابری برای انتقال داده‌ها و اطلاعات مهم را مثال بزنید؟

Dropbox،One Drive ،Google Drive ،MEGA  و Google Photos و غیره از انواع فضاهای ابری برای انتقال داده‌ها و فایل‌های مختلف هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا