مکآموزشسیستم عامل

نصب مک روی لپ تاپ

macOS، سیستم عامل شرکت اپل برای کامپیوترهای Macintosh است. این سیستم عامل شامل واسط کاربری Aqua، Finder برای مدیریت فایل‌ها، اپلیکیشن‌های استاندارد مانند Safari و iTunes، امکانات هماهنگ با دستگاه‌های اپل، Spotlight برای جستجوی هوشمند و مدیریت حریم خصوصی می‌شود و همچنین از زبان‌های برنامه نویسی مختلف پشتیبانی می‌کند و با سخت‌افزارهای اپل بهینه سازی مناسبی دارد. با توجه تمام امکاناتی سیستم عامل مک در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ممکن است شما نیز به دنبال نصب مک روی لپ تاپ غیر اپل بیافتید.

2 6

استفاده از مک شاید جزو انتخاب اولیه هر شخصی محسوب نشود اما برای بهره بردن از برخی نرم افزارها، ضروری است تا در کنار سیستم عامل اصلی خود، مثل ویندوز یا لینوکس، بتوانید از آن نیز استفاده کنید. هکینتاش اصطلاحی است که برای کاربران غیر اپل که با مک کار می‌کنند، عنوان می‌شود و چندین سال بود که امکان نصب مک روی لپ تاپ توسط شرکت اپل در نظر گرفته شده است. در این خصوص روش‌هایی برای ایجاد امکان کار با هر دو سیستم عامل در نظر گرفته شده که در ادامه به آن‌ خواهیم پرداخت.

نیازمندی‌ها برای نصب مک روی لپ تاپ

برای نصب سیستم عامل macOS بر روی یک رایانه غیر از محصولات اپل، شما به برنامه‌ها، ابزارها، و تجهیزات خاصی نیاز دارید. این نیازمندی‌ها را به شرح زیر بیان می‌کنیم:

  • لپتاپ با سخت‌افزار سازگار و قدرت پردازش کافی برای اجرای macOS: با کلیک راست بر روی استارت و رفتن به System می‌توانید مشخصات سیستم خود را ببینید که شرایط مناسب آن باید شامل پردازنده سری Core-i اینتل با پشتیبانی از سیستم عامل ۶۴ بیت، ۴ گیگابایت حافظه RAM شود.
  • فلش مموری با ظرفیت بیشتر از 16 گیگابایت
  • بایوس UEFI: برای تشخیص نوع بایوس پس از روشن شن دستگاه با زدن کلید‌های DEL یا F2 می‌توانید به منوی آن دسترسی پیدا کنید.

با استفاده از موارد بالا حال می‌توانید به روند نصب مک روی لپ تاپ بپردازید. از آن جایی که بیشتر لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای اخیر از بایوس UEFI استفاده کرده و پردازنده Core i اینتل از سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کنند، به احتمال زیاد در این خصوص با مشکلی مواجه نخواهید شد.

روند نصب مک

فلش Bootable در ویندوز:

  • در ابتدا نرم افزار OpenCore را از این صفحه با آخرین نسخه، دانلود کرده و استخراج کنید.
  • به فولدر Utilities رفته و وارد قسمت macrecovery شوید. حالا فولدر را انتخاب کرده از مسیر آن کپی تهیه شود.
  • در Command Prompt دستور زیر را با جایگزینی آدرس فولدر، وارد کرده تا به مسیر macrecovery بروید.
3 6
cd [PASTE_FOLDER_NAME]
  • حال دستورات زیر، مربوط به نسخه مک او اس مورد نظر را با توجه به نسخه مک او اس وارد و Enter را بزنید. برای اجرای این دستورات، نیاز به نصب پایتون دارید که در صورت نصب نبودن، می‌توانید از این صفحه پایتون را برای ویندوز دریافت کنید.
#Mojave(10.14)

python macrecovery.py -b Mac-7BA5B2DFE22DDD8C -m 00000000000KXPG00 download

#Catalina(10.15)

python macrecovery.py -b Mac-00BE6ED71E35EB86 -m 00000000000000000 download

#Big Sur(11)

python macrecovery.py -b Mac-E43C1C25D4880AD6 -m 00000000000000000 download
  • با اتمام رسیدن فرآیند، یکی از فایل‌های BaseSystem یا RecoveryImage را در اختیار خواهید داشت.
  • با جستجو و باز کردن ابزار Disk Management، حافظه USB را در حالت FAT32 فرمت کنید. در صورت وجود چندین پارتیشن، ابتدا با راست کلیک روی هر کدام، گزینه “Delete Volume” را بزنید. در نهایت روی “unallocated space” مرتبط با فلش راست کلیک کرده و گزینه “create a new simple volume” را انتخاب کنید. نام حافظه را EFI قرار دهید.
  • با فرمت USB، وارد آن شده و فولدر “com.apple.recovery.boot” ایجاد کنید. حالا فایل‌های دانلود شده که در CMD دانلود شده‌اند را به این فولدر جدید منتقل کنید.
  • در فولدر نرم افزار OpenCore، متناسب با سیستم خود یکی از دو قمست IA32 برای سیستم‌های 32 بیتی و X64 برای سیستم‌های 64 بیتی را کپی کرده و در مسیر اصلی حافظه USB قرار دهید.
4 8

تنظیمات BIOS:

  • با ریستارت کامپیوتر و فشردن یکی از کلیدهای DEL یا F2 پس از روشن شدن سیستم، وارد بایوس شوید.
  • در تب Advanced، گزینه Above 4G Decoding را به حالت فعال (Enabled) قرار دهید.
5 6
  • گزینه Serial Port را غیر فعال (Off) کنید.
  • در زیر عنوان USB Configuration، گزینه XHCI Hand-off روی حالت فعال (Enabled) تنظیم شود.
  • تب Boot و گزینه Fast Boot را روی غیر فعال قرار دهید.
  • در زیر عنوان Secure Boot از تب Boot، OS Type را روی حالت Windows EFI تعیین کنید.
  • به Key Management در Secure Boot بروید و گزینه Clear Secure Boot Keys انتخاب شود.
  • در تب Exit، روی گزینه Save Changes & Reset کلیک کنید.

نصب مک روی لپ تاپ با فلش:

  • کامپیوتر را مجدد روشن کرده با رفتن به منوی بوت، Install MacOS Big Sur (External) را انتخاب و زبان مورد نظر را تعیین کنید.
  • در بخش macOS Utilities، گزینه Disk Utility را زده و با کلید Continue به صفحه بعد بروید.
  • در منوی کشویی، از گزینهShow All Devices ، با انتخاب‌ هارد درایو، گزینه Erase در بالا را بزنید.
  • در صورت تمایل، نام دلخواهی برای درایو تعیین کرده و Scheme را روی GUID Partition Map قرار دهید.
  • با زدن کلید Erase تا پایان فرآیند منتظر مانده و در نهایت روی Done کلیک کنید.
  • به بخش macOS Utilities رفته و Install macOS را بزنید.
  • با زدن Continue، روی گزینه Agree کلیک و با انتخاب ‌هارد درایو برای نصب مک او اس روی ویندوز، بر روی Install کلیک کنید.
6 6

در نهایت نام، نام کاربری و رمز عبور جدید تعیین شود.

با اتمام نصب مک روی لپ تاپ و باز کردن مک، به فولدر EFI در پارتیشن مخفی EFI در حافظه USB رفته و آن را روی پارتیشن EFI در ‌هارد دیسک مک کپی کنید. نرم افزار MountEFI.command را از مرورگر دانلود کرده و با استخراج آن، کلیک کرده تا برنامه باز شود. سپس هر دو پارتیشن EFI (یکی روی فلش و یکی روی ‌هارد دیسک) را در داخل برنامه انتخاب و فولدر EFI را از حافظه USB به‌ هارد دیسک منتقل کنید. پس از ریستارت کامپیوتر می‌توانید به کار با مک مشغول شوید.

7

جمع‌بندی

با اینکه در اکثر سیستم‌های کامپیوتری، از سیستم عامل‌هایی مثل ویندوز یا لینوکس استفاده می‌شود اما با توجه به امکانات سیستم عامل مک و قابلیت‌ها و برخی برنامه‌های خاص آن، افرادی علاقه مند به داشتن این سیستم عامل بر روی سیستم خود هستند؛ در نتیجه به دنبال روش‌های نصب مک روی لپ تاپ می‌افتند. از این جهات در این مطلب روش نصب مک به صورت قابل بوت در سیستم‌های غیر اپل را بیان کردیم تا با طی کردن مرحله به مرحله دستورات به هدف خود برسید.

سوالات متداول

دلیل نصب مک برای سیستم‌های غیر اپل چیست؟

برای بهره بردن از برخی نرم افزارهای سیستم عامل مک، در مواردی ضروری است تا به دنبال روش‌های نصب مک برای سیستم‌های غیر اپل بیافتید.

نیازمندی‌های اولیه برای نصب مک روی لپ تاپ را بیان کنید؟

لپتاپ با سخت‌افزار سازگار و قدرت پردازش کافی برای اجرای macOS، فلش مموری با ظرفیت بیشتر از 16 گیگابایت و تنظیمات بایوس UEFI از موارد ضروری برای نصب محسوب می‌شود.

چگونه می‌توان تنظیمات به تنظیمات بایوس دسترسی داشت؟

با ریستارت کامپیوتر و فشردن یکی از کلیدهای DEL یا F2 پس از روشن شدن سیستم، می‌توانید به منوی بایوس ورود کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا