آموزش

افزونه‌های کاربردی در کروم

مرورگر وب Chrome، یکی از مرورگرهای محبوب و گسترده‌ای است که توسط میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان استفاده می‌شود. با انعطاف پذیری، سرعت و امنیت بالا، Chrome را به عنوان یکی از مرورگرهای برتر اینترنت می‌شناسند که از ویژگی‌های مهم آن، امکان اضافه کردن افزونه‌های کاربردی در کروم است. این افزونه‌ها کاربران را قادر می‌سازد تا تجربه مرورگر خود را با ابزارها و قابلیت‌های اضافی بهبود دهند. با انتخاب افزونه‌های مناسب، کاربران می‌توانند تجربه مرور وب خود را سفارشی کنند و به آسانی به مدیریت مواردی که برای آن‌ها اهمیت دارد، از امنیت و حریم خصوصی تا بهبود بهره‌وری و تجربه کاربری بپردازند.

2 9

افزونه‌های Chrome، به عنوان ابزارهای کمکی، امکانات جدید و مفیدی را به Chrome اضافه می‌کنند، از جمله افزونه‌هایی برای بهبود نوشتار، مدیریت رمز عبور، مسدود کردن تبلیغات مزاحم، ذخیره محتوا برای مشاهده بعدی، و بسیاری از ابزارهای دیگر که تجربه مرورگر را بهبود می‌بخشند. افزونه‌های کاربردی در کروم برای هر نوع نیاز و ترجیحی، از کاربران مبتدی تا حرفه‌ای، ارائه‌های مختلفی دارند و می‌توانند به طور قابل توجهی تجربه مرورگر کاربر را لذت بخش‌‌تر کنند.

تاریخچه کروم

کروم یک مرورگر وب است که توسط شرکت گوگل توسعه یافته و در سپتامبر 2008 به صورت بتا منتشر شد. این مرورگر به عنوان یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین گزینه‌ها برای مرور اینترنت شناخته شده است. از زمان عرضه نسخه پایدار اولیه آن، کروم به سرعت محبوبیت خود را در میان مردم جلب کرد و از نظر بازاریابی، موفق به فراگیری میان بسیاری از کاربران جهان شد.

این مرورگر دارای ویژگی‌های امنیتی قوی شامل Safe Browsing و sandboxing است و همچنین به صورت مداوم با به‌روزرسانی، از کاربران در برابر خطرات امنیتی محافظت می‌کند. کروم امکانات همگام‌سازی با سرویس‌های گوگل را نیز فراهم کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد که تاریخچه مرور، نشانی‌ها، گذرواژه‌ها و تنظیمات خود را بین چند دستگاه مختلف همگام سازند.

3 9

کروم در طول زمان به شکل‌های مختلفی توسعه یافته است، از جمله نسخه‌های پایدار، بتا، توسعه‌دهندگان (Dev) و کاناری (Canary) که نسخه‌های آزمایشی و پیش‌نمونه را ارائه می‌دهند. این مرورگر همچنین امکانات گسترده‌ای مانند افزونه‌های کاربردی در کروم و قابلیت‌های شخصی‌سازی دارد که برای کاربران امکان ایجاد تجربه‌ مروری منحصر به فردی را فراهم می‌آورد.

کروم همچنین در حوزه توسعه و به‌روزرسانی استانداردهای وب نقش مهمی ایفا کرده و ابزارهای توسعه‌دهندگان قدرتمندی را در اختیار آنان قرار داده است. این مرورگر از یک پروژه متن‌باز به نام کرومیوم نیز گرفته شده است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بر اساس کد منبع آن یک مرورگر جدید ایجاد کنند.

کلیه این ویژگی‌ها و توسعه‌ها باعث موفقیت کروم به عنوان یکی از مرورگرهای محبوب و پرکاربرد جهان شده است که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های کلیدی کروم

  • سرعت: کروم به دلیل تجربه مرور سریع خود، با زمان بارگذاری صفحات سریع و اجرای کد جاوااسکریپت به طور کارآمد، شناخته شده است.
  • امنیت: گوگل به طور مداوم کروم را به‌روزرسانی می‌کند تا به آسیب‌پذیری‌های امنیتی پاسخ دهد. این شامل ویژگی‌هایی مانند مرور امن، محیط سند باکسینگ (Sandboxing) و به‌روزرسانی‌های خودکار است که کاربران را از حملات مخرب و فیشینگ (phishing) محافظت می‌کند.
  • سفارشی‌سازی: کاربران می‌توانند کروم را با پوسته‌ها، افزونه‌ها و تنظیمات سفارشی خود، به تجربه دیگری از استفاده مرورگر تبدیل سازند.
  • همگام‌سازی میان‌ پلتفرم: کروم به کاربران اجازه می‌دهد تا تاریخچه مرور، نشان‌ها، رمزهای عبور و تنظیمات خود را در چندین دستگاه، از جمله رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها همگام کنند.
4 9
  • ابزارهای توسعه‌دهندگان: کروم شامل ابزارهای قدرتمند توسعه‌دهندگان وب است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برنامه‌های وب خود را دیباگ کرده و پروفایل بهینه‌‌ای ایجاد شود.
  • یکپارچگی با خدمات گوگل: کروم به‌طور پیوسته با خدمات مختلف گوگل مانند Gmail، Google Drive و Google Calendar یکپارچه است و تجربه منسجمی را برای کاربران استفاده کننده از این خدمات، فراهم می‌آورد.
  • افزونه‌ها و فروشگاه وب: مرورگر شامل یک اکوسیستم گسترده از افزونه‌های کاربردی در کروم و برنامه‌ها از طریق فروشگاه وب بوده که به کاربران اجازه می‌دهد تا تجربه مرور خود را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافی بهبود ببخشند.
  • حالت نهان: کروم حالت نهان را برای مرور به صورت خصوصی، بدون ذخیره تاریخچه مرور، کوکی‌ها یا داده‌های سایتی را به صورت محلی در دستگاه ذخیره می‌شود، ارائه می‌دهد.

انواع نسخه‌های کروم

نسخه‌های کروم:

  • پایدار: این نسخه برای کاربران عمومی بوده و پایدارترین نسخه کروم، با ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های به‌دقت آزمایش‌شده است.
  • بتا: نسخه بتا دسترسی زودتر به ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های آینده را برای کاربرانی که می‌خواهند آن‌ها را قبل از انتشار در نسخه پایدار تست کنند، فراهم می‌آورد.
  • توسعه: نسخه توسعه بیشتر جنبه آزمایشی دارد و ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های جدیدتری را برای توسعه‌دهندگان و علاقمندانی که ممکن است با اشکالات و ناپایداری‌های ممکن مواجه شوند، فراهم می‌کند.
  • کناری: کناری ناپایدارترین نسخه کروم است که با آخرین تغییرات تیم توسعه گوگل روزانه به‌روزرسانی می‌شود. این به‌طور اصلی برای توسعه‌دهندگان و تست‌کنندگان برای ارزیابی ویژگی‌ها و ارائه بازخورد کاربرد دارد.

چند نمونه از انواع افزونه‌های کاربردی در کروم

حال قصد داریم پس از آشنایی با افزونه‌ها به عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته کروم، چند مورد از افزونه‌های کاربردی در کروم را معرفی کنیم.

5 9
افزونه‌های کاربردی در کروم 7

Grammarly:

  • وظیفه: Grammarly یک کمک‌کننده نوشتاری است که به کاربران امکان می‌دهد تا متن واضح و بدون اشتباه را بنویسند. این افزونه در زمان واقعی برای اشتباهات املایی، دستور زبان، نشانه‌گذاری و سبک نوشتاری به کار می‌رود و پیشنهاداتی برای اصلاحات عرضه می‌کند.
  • مزایا: Grammarly برای هر کسی که قصد دارد ایمیل، اسناد یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی را بنویسد و می‌خواهد اطمینان حاصل کند که نوشتارش پرداخته و حرفه‌ای است، به کار می‌رود.

LastPass:

  • وظیفه: LastPass یک مدیر رمز عبور است که نام کاربری‌ها و رمزهای عبور را به صورت امن ذخیره و به‌طور خودکار برای وب‌سایت‌ها پر می‌کند.
  • مزایا: LastPass به کاربران کمک کرده تا رمزهای عبور قوی و یکتا برای هر وب‌سایت ایجاد سازند و ریسک نقض امنیتی به دلیل استفاده تکراری از رمزها را کاهش دهند. همچنین فرایند ورود به سیستم را با پر کردن خودکار اطلاعات ورود ساده‌تر می‌کند.

AdBlock Plus یا uBlock Origin:

  • وظیفه: این افزونه‌ها تبلیغات مزاحم، پاپ‌آپ‌ها و ردیاب‌ها را در صفحات وب مسدود ساخته و تجربه مرور را بهبود می‌بخشند و زمان بارگذاری صفحات را افزایش می‌دهند.
  • مزایا: AdBlockers حریم خصوصی را بهبود داده، حواس پرتی‌ها را کاهش می‌دهند و با حذف تبلیغات اذیت‌کننده، وب‌سایت‌ها را تمیزتر و خواناتر می‌کنند.

Pocket:

  • وظیفه: Pocket به کاربران اجازه می‌دهد مقالات، ویدیوها و صفحات وب را برای مشاهده بعدی در دستگاه‌های مختلف ذخیره شوند. این افزونه تجربه خواندن بدون مشکل را فراهم می‌کند.
  • مزایا: Pocket برای کاربران محتواهایی را که می‌خواهند بعدا بخوانند یا تماشا کنند، سازماندهی و گزینش را ایجاد ساخته و برای ذخیره مقالات یا ویدیوهای جذابی که در جلسات مروری پیدا می‌شود، بسیار ایده‌آل است.

Dark Reader:

  • وظیفه: Dark Reader حالت تاریک را در وب‌سایت‌ها فعال می‌کند و خستگی چشم را کاهش می‌دهد تا مرور در محیط‌های کم نور راحت‌تر شود.
  • مزایا: Dark Reader خوانایی را بهبود می‌بخشد و انتشار نور آبی را کاهش می‌دهد که می‌تواند الگوی خواب را مختل کند؛ بنابراین برای کاربرانی که مدت طولانی روی کامپیوترهای خود را می‌گذرانند، مفید است.
6 5

Google Translate:

  • وظیفه: Google Translate به عنوان افزونه‌های کاربردی در کروم، ترجمه سریع صفحات وب یا متن‌های انتخاب شده به زبان‌های مختلف را ایجاد می‌سازد.
  • مزایا: Google Translate به کاربران کمک می‌کند تا از موانع زبانی در حین مرور وب عبور کرده و امکان درک محتوا در زبان‌هایی که به آن‌ها مسلط نیستند را بدست آورند.

Evernote Web Clipper:

  • وظیفه: Evernote Web Clipper به کاربران اجازه می‌دهد مقالات، عکس‌هایی از صفحه و صفحات وب را مستقیما در حساب Evernote خود ذخیره کنند تا برای مرجع بعدی استفاده شوند.
  • مزایا: Evernote Web Clipper فرایند ذخیره و سازماندهی تحقیقات یا مواد مرجع آنلاین را ساده ساخته و دسترسی آسان به اطلاعات را فراهم می‌کند.

HTTPS Everywhere:

  • وظیفه: HTTPS Everywhere به‌طور خودکار کاربران را به نسخه امن HTTPS وب‌سایت‌ها هدایت می‌کند و امنیت آنلاین را بهبود می‌بخشد.
  • مزایا: HTTPS Everywhere با اطمینان از ارتباطات امن با وب‌سایت‌ها، اطلاعات حساس کاربران را محافظت کرده و ریسک انتقال یا دستکاری داده را کاهش می‌دهد.

The Great Suspender:

  • وظیفه: The Great Suspender تب‌های بی‌استفاده را به حالت تعلیق در می‌آورد تا در حافظه صرفه‌جویی کرده و عملکرد مرورگر را بهبود ببخشد.
  • مزایا: این افزونه با آزاد کردن حافظه و بار CPU با حذف خودکار تب‌هایی که فعال نیستند، از کاهش سرعت و کراش مرورگر جلوگیری می‌کند.

OneTab:

  • وظیفه: OneTab تب‌های باز را به یک فهرست تبدیل و اشغال حافظه را در مرورگر کاهش می‌دهد.
  • مزایا: OneTab کمک می‌کند تب‌های باز مدیریت شوند و میزان گردشگری بین صفحات مختلف وب بهبود یابد.

جمع‌بندی

Chrome یکی از مرورگرهای محبوب و قدرتمند وب است که توسط گوگل آن را توسعه داده‌اند. این مرورگر برای سرعت، امنیت و انعطاف‌پذیری بالا شناخته می‌شود و به عنوان یکی از مرورگرهای اصلی اینترنت مزایای زیادی را در اختیار قرار می‌دهد. افزونه‌های Chrome، به عنوان ابزارهای کمکی، تجربه مرورگر را بهبود می‌بخشند و به کاربران امکان می‌دهند تا ویژگی‌های مختلف را به مرورگر خود اضافه کنند. انواع افزونه‌های کاربردی در کروم که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، امکانات متنوعی را ارائه می‌دهند که به کاربران در امور مختلف از نوشتن و ویرایش متون تا مدیریت رمزهای عبور و بهبود تجربه مرور وب کمک می‌رساند تا به آسانی به اهداف و نیازهای خود برسند.

سوالات متداول

ویژگی‌های امنیتی کروم را معرفی کنید؟

این مرورگر دارای ویژگی‌های امنیتی قوی شامل Safe Browsing و sandboxing است و همچنین به صورت مداوم با به‌روزرسانی از کاربران در برابر خطرات امنیتی محافظت می‌کند.

انواع نسخه‌های ارائه شده برای کروم کدامند؟

نسخه‌های پایدار، بتا، توسعه و کناری از انواع نسخه‌های برای کروم است.

استفاده از افزونه‌های کاربردی در کروم چه مزیتی دارد؟

افزونه‌ها امکانات متنوعی را ارائه می‌دهند که به کاربران در امور مختلف از نوشتن و ویرایش متون تا مدیریت رمزهای عبور و بهبود تجربه مرور وب کمک می‌رساند تا به آسانی به اهداف و نیازهای خود برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا